Nieuwsbrief september

6 september 2019

Nieuwsbrief PvdA Bloemendaal, september 2019

Sinds de verkiezingen van 2018 heeft de PvdA net als de vorige keer  1 zetel in de raad.  Door de bezetting van de commissies door onze duoraadsleden bestaat de fractie evenwel uit 4 personen. Met dit team zet de PvdA zich in voor het besturen van onze gemeente. Zoals de inwoners van Bloemendaal dit van ons gewend zijn voeren wij op constructieve wijze oppositie door waar mogelijk samen te werken met andere partijen, zowel uit de oppositie als de coalitie. Daarmee nemen wij onze bestuurlijke verantwoordelijkheid. Dat wil niet zeggen dat debatten in de raad af en toe  niet “scherp aan de wind” mogen worden gevoerd, mits echter met inhoudelijke overtuiging en respect. Het onderzoek naar waarheidsvinding over de gebeurtenissen in 2014 rond het dossier Elswouthoek zijn begin 2019 opgestart. De PvdA was en is hier een warm voorstander  van.  Wij betreuren het zeer dat dit onderzoek op dit momen stil ligt, doordat belangrijke personen uiteindelijk geen medewerking wilden verlenen. Ook de PvdA is niet bereid om nog meer gemeenschapsgeld te steken in de brij aan zogenaamde integriteitsmeldingen aan het adres van onze bestuurders en ambtenaren. Door niet in te stemmen met het daarvoor gevraagde budget hebben wij en de overige fracties de afgelopen raad een onmiskenbaar en krachtig signaal afgegeven.

Vitaliteit Vogelenzang versterken

PvdA heeft destijds met CDA het initiatief genomen om de vitaliteit van Vogelenzang te versterken. Deze kern heeft te maken met vergrijzing en leegloop van functies. Veel inwoners hebben sindsdien hun schouders er onder gezet en de gemeente voorzien van ideeën. Het pleintje voor de COOP is op de schop genomen en over de plannen rond IKC De Paradijsvogel en het Dorpshuis wordt intensief overlegd. Het bruist in Vogelenzang!

Wij willen ook in de andere kernen in Bloemendaal verkennen of er behoefte is aan versterking van de structuur en/of verbetering van de leefsituatie. Veel actiever dan nu het geval is moeten de dorpskernen en wijken bij ontwikkelingen in de eigen omgeving worden betrokken.

Bouwplannen samen met omwonenden ontwikkelen

Bouwplannen leiden in Bloemendaal te vaak tot stevige discussies met of zelfs verzet van de omwonenden. En soms gaat het goed mis, zoals rond Bijduinhof. De PvdA wil samen met de inwoners optrekken. Dat betekent overigens niet dat er wat ons betreft per definitie niets meer gebouwd kan worden, zoals meer behoudende politieke partijen in Bloemendaal voorstaan. Voor de PvdA staat het behoud van onze prachtige omgeving met veel natuur- en groengebieden voorop, alsmede de ruimtelijke kwaliteit, maar daarbinnen kijken we wel naar mogelijkheden om te vernieuwen of te verdichten. Juist omdat dit vaak tot verbetering van de leefomgeving kan leiden. Dat is ons uitgangspunt!

Meer betaalbare woningen realiseren

In Bloemendaal is een grote achterstand ontstaan van betaalbare woningen. Starters, één- en tweepersoonshuis­hou­dens en (alleenstaande) ouderen bijvoorbeeld maken geen schijn van kans op de Bloemendaalse woningmarkt. Er is wel aanbod in het hogere woonsegment maar daarmee ontstaat er een te eenzijdige bevolkingssamenstelling. De PvdA vindt dat ongewenst.  De PvdA grijpt elke mogelijkheid aan om betaalbare woningen in Bloemendaal gerealiseerd te krijgen. Wij willen vasthouden aan de afspraak dat er bij nieuwbouw een derde in de sociale categorie gerealiseerd wordt. Het gaat niet om grote aantallen en dit dient zorgvuldig met de omwonenden tot stand te komen. Aanvullend denken wij aan eenderde middensegment, om zo de doorstroming vanuit de goedkopere woningen voor mensen voor wie dat bereikbaar wordt te stimuleren. Onbegrijpelijk vinden wij het dat een raadsmeerderheid tegen de eigen verordening in sociale woningbouw in een nog te realiseren project in Vogelenzang heeft geblokkeerd. Op ons aandringen is het College op zoek gegaan naar geschikte locaties. Wij zullen er op inzetten dat dit voortgezet wordt, waarbij wel zorgvuldiger met de omwonenden moet worden samengewerkt en waarbij ook andere locaties verkend worden die mogelijk tot minder discussie leiden. Mét Brederode Wonen zijn wij voorstander van sociale woningbouw op het Bleekersveld.

Zorg voor iedereen

Sinds januari 2015 is Bloemendaal verantwoordelijk voor de jeugdzorg en de WMO. De PvdA heeft met succes bepleit hiervoor extra middelen in reserve te houden om deze taak, die gepaard ging met een bezuiniging, toch zo uit te voeren dat mensen niet gekort worden op noodzakelijke zorg. We zitten er in Bloemendaal dus bovenop. Zorgcentrum Oldenhove staat al een hele tijd leeg. De plannen voor nieuwbouw door eigenaar St. Jacob staan in de ijskast. De PvdA heeft opgeroepen tot het nemen van verantwoordelijkheid. Het College dient positie in te nemen in plaats van af te wachten en er moeten met spoed weer woningen met zorgfuncties in Overveen terugkomen.

Behoud van Welzijnsvoorzieningen

De voorgenomen bezuiniging op de openbare bibliotheek in Bloemendaal is mede door onze inzet van de baan. De PvdA is van mening dat bibliotheken meer en meer centra van kennis zijn en ook ontmoetingsplaatsen voor opleidingen (taalcursussen bv) en zorgfuncties kunnen zijn. Daarom moeten ze behouden blijven en niet de nek worden omgedraaid. Dit geldt ook voor voorzieningen als de Muziekschool. De gemeentefinanciën van Bloemendaal staan onder druk. Maar dit mag niet betekenen dat cruciale voorzieningen, die zorgen voor onze ontwikkeling, het samenleven versterken en ons leefplezier verbeteren, afgebouwd worden.

Goede sportvoorzieningen

In Bloemendaal zijn goede sportvoorzieningen en daar wordt ook intensief gebruik van gemaakt. Dat is fantastisch want sport is gezond, verbroedert en geeft ontspanning. Helaas leidt dat soms tot druk op de woon/leefomgeving, en natuurwaarden, door parkeerdruk, veldverlichting en als gevolg van uitbreiding van de voorzieningen. De PvdA is voor versterking van het sportklimaat in onze omgeving en wij denken dat ook hier zorgvuldiger gehandeld moet worden om met omwonenden tot voor iedereen aanvaardbare afspraken te komen.

Duurzaamheid

Bloemendaal kan nog veel meer doen aan energiebesparing en het stimuleren van alternatieve energiebronnen. Gasvrij bouwen is ook in Bloemendaal onontkoombaar. Er zijn hele goede buurtinitiatieven die geholpen kunnen worden met een uitbreiding van de subsidiemogelijkheden. De PvdA wil veel meer pro-actief kansen benutten en initiatieven  van inwoners ondersteunen.

Zorg om de kust en de Formule 1

De PvdA vindt dat onze unieke omgeving zorgvuldig behouden moet worden. Wij willen geen verdere bebouwing langs de kust. Ook zijn wij van mening dat de massale evenementen op het Bloemendaalse strand op gespannen voet staan met de beleving van dit prachtige stuk natuur.  De komst van de Formule-1 is lijkt een feit, maar de nodige vergunningen zijn nog ver weg. Met belangstelling wachten wij de beslissingen af, zeker gezien de CO2 problematiek. De afgelopen raadsvergadering is mede door de PvdA een motie raadsbreed aangenomen om de overlast in Overveen in verband met de toenemende treinfrequentie te beperken. Wij blijven kritisch!

Financieel beheer

De PvdA dringt continu aan op zorgvuldig beheer van de kas. Onnodige prestigeprojecten als het nieuwe gemeentehuis, dat alweer verbouwd moet worden, hebben de financiële middelen voor jaren behoorlijk onder druk gezet. Vanaf volgend jaar vallen de inkomsten door Precariorechten weg. Dat leidt tot een zorgelijke situatie voor de meerjarenbegroting. Om te voorkomen dat er verder bezuinigd moet worden op maatschappelijke functies en instanties die zich inzetten voor de samenleving dringen wij aan op realisme en geen nieuwe onnodige uitgaven.

Namens de fractie,

Henk Schell (fractievoorzitter)

Aty de Groot (duoraadslid commissie Bestuur & Middelen)

Harold Koster (duoraadslid commissie Grondgebied)