Even voorstellen

6 maart 2022

Harold Koster: PvdA-lijsttrekker in Bloemendaal

Harold, jij bent de nieuwe lijsttrekker voor de PvdA bij de komende gemeenteraadsverkiezingen:
Klopt, ik ben Harold Koster, ik ben 57 jaar, in het dagelijks leven hoofd wonen en ruimte voor de provincie Zuid-Holland. Ik ben bijna 20 jaar geleden in onze gemeente neergestreken, eerst in Overveen en sinds ongeveer 5 jaar woon ik in Vogelenzang. En ik ben de afgelopen 8 jaar duo commissielid geweest eerst in de commissie Bestuur en Middelen en de afgelopen jaren in Grondgebied.

Waar liggen je roots?
In Apeldoorn, opgegroeid in een goedkope rijtjeswoning en in een grote familie waarin het gezellig was. Op de middelbare school ontwikkelde ik al snel sociaal democratische waarden; het nemen van verantwoordelijk voor een sociale en rechtvaardige samenleving, met gelijke kansen voor iedereen. Daar ging het toen om, en daar gaat het wat mij betreft nog steeds om, dat waar de PvdA voor staat heeft voor mij nog niets aan relevantie ingeboet.

Wat is volgens jou één van de belangrijkste issues in Bloemendaal de komende raadsperiode?

Dat is voor mij met stip de Woningnood en daar bedoel ik vooral mee het enorme gebrek aan betaalbare woningen. Vooral voor starters, de lage inkomens, maar ook voor mensen met een beroep als leraar of verpleegkundige lijkt betaalbaar wonen een bijna onbereikbare droom te worden. Het kan in mijn ogen niet zo zijn dat iemand die in onze gemeente voor de klas staat ergens in de kop van Noord-Holland op zoek moet naar een betaalbare woning, in de hoop daar nog iets te vinden. Er moet nu echt alles op alles gezet worden om dit probleem wat simpelweg knaagt aan levensgeluk van zovele starters op de woningmarkt te tackelen. Maar ook voor statushouders ontbreken geschikte woningen. Met alle gevolgen van dien. Plotseling moest een plek worden gevonden voor tijdelijke woningen. De omwonenden voelden zich overvallen en keren zich tegen de plannen. Dat is een valse start voor mensen die huis en haard achter zich hebben moeten laten.

Een ander belangrijk issue voor ons is natuurlijk de energietransitie. Daar kunnen we niet meer mee treuzelen, zeker nu door de oorlog in de Oekraïne blijkt hoe kwetsbaar onze gasafhankelijkheid ons maakt. Dus om meerdere redenen moeten we hier echt mee aan de slag. Gemeentes hebben in potentie veel mogelijkheden om hun burgers te helpen met het verduurzamen van hun woningen.

Mijn ervaring is dat mensen heus graag willen maar twijfelen of het verduurzamen van hun huis wel een haalbare kaart is. Een warmtepomp en de hele verbouwing die daarbij komt kijken is naast een grote ingreep ook heel duur. En het is niet zo dat je het daarna zo terugverdiend hebt. Fijn als je een zak geld hebt liggen en je er lol in hebt het helemaal uit te zoeken, maar voor iemand die er niet er financieel niet zo warm bijzit en wonend in een oud huis is het een ander verhaal. Daarom: inzetten op goede, onafhankelijke informatie aan iedereen die z’n woning wil aanpakken maar daarnaast ook het bijstaan van burgers die het zonder hulp zelf niet gaat lukken, en hierbij een steuntje in de rug nodig hebben. We moeten er echt alles aan doen om energiearmoede te voorkomen, door de huidige hoge gasprijzen zijn er ten slotte al veel mensen die daarmee te maken hebben. Belangrijk is ook dat de gemeente zelf proactief gaat kijken wat ze kan doen om het elektriciteitsnetwerk het future-proof maken, dat mag niet de bottleneck gaan worden.

Er zijn een aantal partijen die heel erg op de toer gaan van strijden voor het behoud van de zelfstandigheid van de gemeente Bloemendaal.  Hoe sta jij daar tegenover?
Ik geloof dat we het bestuur dicht bij de burgers moeten houden. En dat kan ook als bloemendaal zou samengaan met een andere gemeente. Aan de zelfstandigheid hangt zo langzamerhand en fors prijskaartje; Bloemendaal is de duurste gemeente van Nederland geworden. Ik geloof sterk in betrokkenheid van de burger bij besluitvorming. Daar heeft het in het verleden in Bloemendaal nogal eens aan geschort. De bestuurscultuur was er niet een van luisteren maar van dicteren, van het beter weten wat goed is voor de burger dan de burger zelf…  Uit de frustratie daarover zijn we een aantal partijen in de Raad rijker. Die kant moeten we niet meer op. Wij hebben om de besluitvorming dichter naar de burger te brengen een plan voor bewonersraden per dorp of kern in onze gemeente. Met een eigen budget en zo geregeld dat er ook wat te besluiten is.

Van gemeentes wordt tegenwoordig veel gevraagd.
Dat klopt, en dat is vaak lastig voor de kleinere en middelgrote gemeentes. Ook in Bloemendaal staat de zogenaamde bestuurskracht onder druk, is er voor een bepaald onderwerp soms maar één ter zake kundige ambtenaar, en als die uitvalt of tekort schiet zit je als gemeente maar ook als burger met een probleem. Vanzelfsprekende voorzieningen waar je als burger op rekent zijn daardoor en door bezuinigingen aan inflatie onderhevig en eigenlijk wil je dat niet. We komen er dus niet onderuit om op sommige beleidsterreinen meer samen te werken zoals we dat nu al doen met de andere gemeentes van Zuid-Kennemerland met Haarlem voorop en wellicht zelfs te fuseren. Dat kan je dan overigens wel beter op je eigen voorwaarden doen, dan dat je later gedwongen moet aanschuiven. En, belangrijk: we moeten ervoor waken dat er niet bestuurslagen worden gecreëerd die zich in praktijk aan democratisch toezicht onttrekken.

Kunnen we nog meer te weten komen over wat de PvdA wil in Bloemendaal?
Natuurlijk. Ze kunnen naar de website van de PvdA Bloemendaal, maar je kan ook gewoon contact met ons opnemen.

En nog twee belangrijke onderwerpen voor Harold:

VOORZIENINGEN

VERKEER

Laatste opmerking?
Vergeet niet te stemmen! woensdag 16 maart, PvdA Bloemendaal, lijst 6! Wij zijn er voor iedereen.

FlyerPvdABloemendaal