De verkiezingsuitslag

22 maart 2022

De PvdA heeft op 16 maart in Bloemendaal 1048 stemmen gehaald! Dit is gisteren definitief bepaald. Dat zijn 28% meer stemmen dan 4 jaar geleden. We zijn na D66 de grootste groeier. We zijn de 5e partij geworden. Wij danken iedereen voor dit enorme vertrouwen!

De verdeling van de stemmen over onze kandidaten ziet er als volgt uit:

Harold Koster 417
Attiya Gamri 305
Jan Willem van Os 27
Macey Kooijman 113
Henk Schell 110
Aty de Groot 22
Jan Warbout 6
Ted Blesgraaf 11
Evert Holterman 14
Piet van der Ham 23

Het zure is wel dat door de wijze van restzetelverdeling de vier restzetels naar de grootste partijen VVD, D66, Hart voor Bloemendaal en GroenLinks zijn gegaan. Die halen dus mede zoveel zetels met dank aan restzetels. De PvdA komt welgeteld 37 stemmen tekort voor een 2e zetel! We zaten er dus heel dicht bij!

Dat is zuur en pure pech. Met 2 zetels zou onze inbreng beduidend groter zijn de komende jaren. Maar ook met onze ene zetel voelen wij ons met deze verkiezingsuitslag gesterkt in ons programma: een samenleving waarin iedereen mee doet, waarin we voor elkaar zorgen en iedereen een kans krijgt! Dat betekent onder andere meer betaalbare woningen, behoud van maatschappelijke voorzieningen en verduurzaming van onze woningen ook als men daarvoor geen eigen geld heeft. En meer verkeersveiligheid. Maar vooral ook meer zeggenschap voor de inwoners en eerst luisteren voordat er een plan wordt vastgesteld.

We gaan hiermee enthousiast aan de slag. De komende weken zal er een coalitie gevormd worden. In welke samenstelling dan ook, we strijden voor onze waarden en ons programma en voelen ons gesterkt door de geweldige steun die deze verkiezingsuitslag geeft.

We gaan als volgt aan de slag:

Harold Koster gaat deelnemen in de raad en wordt fractievoorzitter.
Attiya Gamri gaat als duo commissielid deelnemen in de commissie Samenleving.
Jan Willem van Os gaat als duo commissielid deelnemen in de commissies Grondgebied en Bestuur en Middelen.
Macey Kooijman wordt als duo commissielid ingewerkt op de commissie Samenleving.
Henk Schell zal vermoedelijk de plek van Evert Holterman overnemen als lid van het Bestuur van PvdA Zuid-Kennemerland.